Hundratals bilar och många åskådare på tionde cruisingen

Kicki Granqvist och Lars Lindberg, sommarkompisar och igångsättare av Cruisingmötet.

STRÖMSUND (SGT) Många, många, många cruisingbilar tog plats i Strömsund när stora Cruisinglördagen inträffade. 188 bilar var incheckade på hembygdsgården. Storgatan öppnade för bilåkning i båda riktningarna ända fram till kl 22.00.
Kicki Granqvist och Lars Lindberg fanns förstås med i vimlet på ”Hempan” och kunde berätta att det var tio år sedan den första organiserade cruisingträffen arrangerades.
– Vi måste tacka SPF avdelning Vattudalen för att de ställer upp. Vi får en fantastisk hjälp av dem med parkeringsvakter, entrén och fika, säger de med en mun och ser ganska stolta ut över att det ännu ett år blivit en attraktion i byn.
De utställda bilarna kom från när och fjärran och ett pris delades ut till mest långväga gäst. Det var Tomas Bengtsson med rötter i Strömsund som kört 41 mil från Gävle med sin Ford Fairlane. People´s Choice, det vill säga folkets val, av finaste bil gick till Björn Svanberg, som efter många år blivit klar med sin klenod, en vacker mintfärgad folkabuss från 1966.
Strömsund Cruising såg till att det blev en riktig folkfest bland alla bilar med tipspromenad för stora och små, och dessutom en utställningsklass för de yngre. Många skratt fick Curt Jonsson, känd för sina fina salladsleveranser, med sin rostiga men besiktigade gamla Peugeot. Idag var bilen utrustad med släp som innehöll en fungerande bastu. Det blev pris för ”ballaste bil”.
I en Fairlane Victoria från 1956 hittade vi en glad chaufför, Birgitte Appelvik med hundarna Affe och Bosse.
– Jag har alltid gillat bilar, och när pensionssystemet gjordes om konstaterade jag att det var ingen idé att pensionsspara privat. Jag litar inte på systemet, så jag sparar åt mig själv med bilar, berättar Birgitte.
– Det är roligare än att ha pengar på banken. Det har varit snabba ryck och ett år köpte jag två bilar på samma månad. Den här och ytterligare en bil, en Mercury 56:a. Det har alltid blivit en hund i samband med att jag köpt en bil, skrattar hon.
Hon blev dock utan möjligheten att dra en vinst när de olika tävlingsklasserna fick välja kuvert, där ett innehöll 5 000 kronor och fem andra kuvert hade 1 000 kronor i vinst. En annan Svanberg, Per, kunde glatt konstatera att han dragit kuvertet med 5 000 kronor.
Finaste Europé blev en Audi, som Johan Funseth vårdar. En van vinnare blev Niclas Wiberg som kammade hem det allra finaste priset under dagen: TMO, en stilig svart pokal som han fick för sin Camaro-69, The Most Outstanding på dagens utställning.
– Jag har vunnit i USA också. Men jag var inte över med bilen utan skickade bilder. Den här har varvräknare på motorhuven, det är väldigt ovanligt. Bilen var en gång en dragracingbil när en som jobbar med däckimport tog hem den tillsammans med däck från USA, berättar Niklas Wiberg.
Och bilen bär syn för sägen: en riktig snygging.
Några unga tjejer i A-traktor satt lugnt i sin fina bil och hoppades på pris, men det gick i stöpet.
Intresset för cruisingåk tycks komma från födsel och ohejdad vana hos utställarna. Så mycket omsorg, så mycket kärlek och tid som är nedlagt för att få bilarna i skick. Fast, det är klart, en del kunde bli snyggare för att inte hamna i ”ballastebil-kategorin” tillsammans med Curt Jonsson…

Inger Kraft Etzler,
text och foto