Ivars Bilmuseum i Hoting firar sitt 40-årsjubileum med en imponerande samling av cirka 70 bilar och ett 40-tal motorcyklar, från tidigt 1900-tal till 1980-talet.
Museet grundades 1984 av den legendariske bilhandlaren Ivar Ericsson och drivs idag av hans söner Niclas och Jörgen Ericsson, och lockar årligen cirka 4000 besökare.
En del av grunden till samlingen började på 1960-talet när Ivar Ericsson började samla på fordon. Den växande hobbyn ledde till idén om ett museum, som 2009 flyttade till en nybyggd lokal bredvid bilförsäljningen vid södra infarten till Hoting. Vid entrén möts besökaren av en röd Corvette från 1961, en bil som såldes söderut 1991 av Ivar, men som nu lånats tillbaka till museet. En av museets höjdpunkter är en Mercedes 300 SL måsvinge, en av de sista tillverkade, och som har varit i samlingen i 38 år.
– Den är helig i vår samling och kommer aldrig att säljas, säger Jörgen.
Jörgen berättar att de kör runt alla motorer varje år och startar upp dom som går att starta. Gammalt bränsle ställer till det när bilarna stått ostartade länge. Målsättningen är att försöka starta upp så många som möjligt varje år.
En Mercedes Benz 600 Pullman från 1974, som tidigare ägts av statsledningen i Sierra Leone, är en annan pärla i samlingen. Bilen har även använts för att skjutsa det svenska kungaparet vid deras besök på museet. Jörgen berättar skrattande hur hans far Ivar körde i väg med kungaparet innan Säpo hann reagera.
– Det var lite typiskt pappa att bara dra i väg så där och även om det blev lite rabalder, skrattade alla gott åt upptåget i efterhand.
Museets äldsta bil är en Orient Buckboard från 1906. En annan lokal favorit är en Essex från 1923, som såldes ny till Alanäset och som sedan har funnits i trakten i drygt hundra år. Bland de svenska bilarna märks en orange Volvo Duett från dåvarande Televerket, en PV och en “sugga” som använts som taxi på 50-talet.
Museet rymmer också cirka 40 motorcyklar. Jörgens favorit är en blå och kromad Monark M550 med en 250-kubiks ILO-motor. Samlingen inkluderar även klassiska märken som Indian, Harley-Davidson, BMW och Husqvarna. En särskilt intressant motorcykel är en TWN Boss från 1953, tillverkad av Triumph Werk Nürnberg i Tyskland.
Bland de ovanligare fordonen finns en Neracar från 1920-talet, en märklig motorcykel med unik styrning och friktionsdrivning. Jörgen berättar också om museets Renault Juvaquatre 1946, bilen som inspirerade till museets start efter att ha renoverats av en Renaulthandlare i Umeå.
När museet invigdes var det Prins Bertil som klippte bandet, omedveten om att Kung Gustav VI Adolfs och drottning Louises Daimler Princess fanns i samlingen. Prins Bertil, som själv kört bilen men aldrig fattat tycke för den, var ändå glad att se den bevarad. Expressen rapporterade dagen efter invigningen om hur prinsen återfunnit “Prinsessan”.
Museet öppnar traditionsenligt måndag efter midsommar och har öppet till sista augusti, med möjlighet till privata visningar året runt via Hotings Camping. Tyvärr räcker inte tidningens utrymme till att berätta om alla unika bilar, så vi kan inte annat än att rekommendera ett besök Ivars Bilmuseum för en unik tidsresa genom bil- och motorcykelhistorien.
Text & foto: Sten Strömgren