Friluftsliv i Frostviken

I drygt fyrtio år har jag rest omkring i Norden. Den delen av Europa har mycket att erbjuda. Det hade emellertid aldrig hänt att jag började fundera på en flytt till ett visst ställe i Norden, där jag nån gång hade vistats. I alla fall inte förrän jag kom till nordvästra Jämtland!

Då jag passerade Torsfjärden på väg mot Gäddede för första gången och då jag körde in i Frostviken, så hände det något. Redan efter två, tre dagar trillade polletten ner. Här kan jag bo, tänkte jag. Så, vad är det som gör Frostviken så unikt och fint?

Då jag skaffade mig egen lya i Frostviken, började min upptäcktsresa genom trakten som inte har slutat än. Och jag förstod snart att Frostviken med sin storslagna natur lämpar sig väl för en aktiv semester. Området har inte bara många olika sevärdheter utan också är avståndet mellan dem relativt kort, var man än har övernattningsadress.

Jag började ordna tio dars gruppsresor för nederländare och varje gång var det fyra, fem stycken som jag visade runt i Frostviken. Under drygt en vecka följde vi en dag med på en guidad tur till Bjurälven och en annan dag till Korallgrottan. Vi besökte Hällingsåfallet och vi åkte till Stekenjokk, där vi tog en vandring på kalfjället. Det blev även en vandring till Lejarfallet och vi red en eller två dagar – på islandshäst – i naturen på Blåsjöfjället eller vidare till norska gränsen. Någon gång vandrade vi även från Sipmesjaure till Rödfjället, låg i tält på fjället och vandrade vidare till Ankarede dagen därpå! Även när jag jobbade för Strömsunds kommun som svensklärare inom projektet Livet på landet ingick i de här ’Emigrant-
resorna’ en utflykt till Frostviken!
Själv har jag – ensam, med partner eller med vänner som har kommit på besök – ofta strövat omkring även på andra ställen i Frostviken: leden till Glimmergruvan, stigen längs Vållan, turen till Halvvägsklumpen. En av mina absoluta höjdpunkter var den två dagars vandringen från Ankarede till Härbergsdalen, Sjufjällstigen, med min fru Rian!

Jag har varit reseledare i tjugofem år. Oftast var det på Island, men också i Sverige och Finland. Jag vet av egen erfarenhet hur viktigt det är att inte tappa kontakten med naturen, att hålla igång kroppen och hur viktigt det är för människor att vistas i vacker naturlig miljö och kunna koppla av på riktigt. Från personalen på turistbyråerna i Strömsund och Gäddede hör ni vilka härliga möjligheter det finns för en trivsam vistelse i Frostvikens natur!

Vintertid finns det mycket att göra, också i Frostviken. Men när våren är på väg och snön har smält bort öppnas skogarna och fjällen och är det lätt att ge sig ut igen på en vandringstur. Det finns lättvandrade, kortare vandringsleder i Frostviken och det finns sträckor för dem som vill göra längre dagsturer. Också vilka vandringsleder som är just passande för dig, din grupp eller din familj eller vilka vandringsleder som är bra skyltade och vilka är svårare att gå kan du höra med personalen på turistbyråerna om. Ta gärna med matsäck eller alla de ingredienser du behöver för att till exempel steka
kolbullar vid Hällingsåfallet, grilla korv vid Lejarfallet eller koka kaffe vid en av de många eldplatserna i Frostviken. Och när du vill fiska? Med Frostvikenkortet har du tillgång till ett stort antal olika vatten.

År 2007 var jag på Island. Jag var reseledare för en så kallad familjeresa på fjorton dagar och tanken med den sortens resa var att ge barnfamiljer möjligheten att resa tillsammans på semester med andra barnfamiljer. Sammanlagt var det arton deltagare: tio barn och åtta föräldrar. Det yngsta barnet var en flicka på tio år.

När vi hade kommit till Island, övernattade vi på ett hotell i närheten av Reykjavik. Nästa dag åkte vi – jag hade egen buss och isländsk chaufför – över den södra kustvägen österut till Skógar. Vi kom fram vid tretiden och efter att jag visat alla deltagare deras rum, gick jag ut och satte jag mig på en bänk framför hotellet för en stunds vila. Men redan efter några minuter kom flera barn till mig och började gnälla att det inte var möjligt att surfa på internet. Och de som hade mobiltelefon hade inte uppkoppling. Jag sa:

– Men i närheten ligger Skógafoss, en av Islands vackraste vattenfall. Ni har gott om tid att gå dit, det tar bara femton minuter!

Men inte ett enda barn gick till vattenfallet! Det förvånade mig, men tur var väl att jag hade köpt en fotboll i Reykjavik, innan turen startades, så det blev en fotbollmatch mellan flickorna och pojkarna i stället.

De följande dagarna var vi i Skaftafell, där vi gjorde en guidad tur på en glaciär och även en längre vandringstur. Vi tog en sväng runt Ingólfshöfði, fågelklippan, där vi såg tiotusentals häckande lunnefåglar. Barnen fick gott om möjligheter att leka i naturen. Och när jag tänker tillbaka på den där minnesvärda gruppsresan, kommer jag ihåg att inte ett enda barn efter den där andra dagen i Skógar gnällde om dålig uppkoppling till internet!

På slutet av resan, då det blev forsränning på en mäktig glaciärälv på norra Island, var det just barnen som var mest sugna på att hoppa in i flottarna. Och när jag försäkrade dem att det var helt okej att, iklädda sina våtdräkter, hoppa ner i det kalla vattnet, hoppade den tioåriga flickan i först! Barn är nyfikna och de vill röra på sig. Det ligger i deras natur. Och deras kroppar och våra kroppar är skapade för att springa över savannen, som min sjukgymnast brukar säga!

Så vet att det också här i Strömsunds kommun, i Frostviken – alldeles i närheten – finns perfekta möjligheter att ge oss själva och våra barn den kontakt med naturen vi behöver och hålla musklerna smidiga!