Frostvikens Bokföring lägger i högsta växeln

Rebeckah Söderqvist, som tagit över Frostvikens Bokföring

Rebeckah Söderqvist, 26 år, har tagit över Frostvikens Bokföring! En ung kvinna som både jobbat inom vården, i serviceyrken som callcenter samt inom hotell och restaurang. Erfarenheter som hon har nytta av nu, när hon tagit över Frostvikens Bokföring.

– Vem som helst kan knappa på en dator, men för att vara företagare krävs det att man har fingertoppskänsla och att ge rådgivning ingår i mitt arbete.
Rebeckah läste ekonomi och redovisning i Östersund. En tvåbarnsmamma som i somras köpte Frostvikens Bokföring av Bodil Rustad.
Men arbetet var inte helt nytt för Rebeckah.
– Jag gör bara det som jag gjort under en längre tid.
Med det menar hon att hon jobbade åt Bodil i några år innan hon tog över firman. De pratade redan under 2020 att hon skulle ta över när Bodil gick i pension, så Rebeckah har haft tid att växa in i rollen som företagare.
Hon har en person anställd på heltid men drömmer om att så småningom utöka verksamheten.
Hur ser arbetsuppgifterna ut på bokföringsbyrån?
– Vi hjälper privatpersoner, föreningar och företag med faktureringar, bokföring och årsredovisningar. Vissa kunder väljer en helhetslösning och det innebär att vi också bevakar inkommande fakturor. Andra kunder väljer endast årsredovisning. Norska företag som arbetar i Sverige tillhör också vår kundkrets.
Vilken är den största utmaningen med att driva företag till skillnad mot att vara anställd?
Rebeckah skrattar innan hon svarar.
– Att få ihop vardagen med småbarn! Definitivt! Men jag och min sambo Fredrik har tur som har släkt och vänner som ställer upp.
– Fördelen med att vara egen är att jag kan styra min tid och arbeta hem­ifrån samt att jag kan delegera arbetsuppgifter. Men för det mesta lägger jag bara i högsta växeln och kör på!
Är det någon skillnad på arbetet förr och nu?
– Ja, verkligen. Förut kom kunder med tjocka pärmar med papper. Just nu håller vi på att digitalisera och vi har precis bytt till Visma Online, som är en molnbaserad programvara, vilket betyder att all information lagras utan­för datorn. Vi ska alltså bort från all pappershantering och ha all information i datorn. Målet är att alla nya och gamla kunder ska bli digitala, men det är en lång process. Kunderna och vi får samarbeta och hjälpa varandra i denna process.
Vilka fördelar har digitaliseringen?
– Pappershögarna försvinner och vi bokför mer löpande, vilket ger rättvisare siffror till kunden.
Till sist, hur ser företaget ut om tio år?
– Då har jag fler kunder och fler anställda. De anställda kan jobba på distans från andra orter. Digitaliseringen öppnar helt klart upp för en större marknad!
Text och foto: Renée Markusson