Rekord med över 300 ekipage på lastbilsträffen i Ramsele

Blankputsade lastbilar på hembygdsgården i Ramsele.Lastbil vid lastbil på hembygdsområdet.

RAMSELE (SGT) Det blev lastbilsrekord i Ramsele när Lastbilsträffen anordnades för tionde året. Över trehundra lastbilar kördes in på hembygdsområdet av stolta åkare. Den här dagen var det finputsning som gällde.
Brorssons åkeri fanns till för alla lastbilar som skulle få den sista tvätten. Tjugo minuter per lastbil var regeln. På plats fanns gamla och nya timmerbilar, tankbilar, veteranbilar, kultbilar, åkare och chaufförer. Det blev publikrekord med uppemot 9000 besökare. Arrangörerna, de två eldsjälarna Lars-Olof Magnusson och Anders Sundin, kunde åter glädjas åt folkfesten i Ramsele.
– Det är en unik tillställning! Det är fint väder! Man umgås och träffar folk. Det är gemenskap och det är roligt, säger Marcus Wigren, som putsar och putsar och putsar på sin bil.
– Alla ska ha det bra och roligt. Byn lever upp! Det blir en boost för alla, säger Lars-Olof Magnusson och Anders Sundin.
– Det är säkerligen 150 frivilliga som ställer upp från Ramsele IK och i år har vi också hjälp av Backe IF, berättar de.
Dagarna efter den stora festen handlar det om städning, och med åtminstone två mycket nöjda arrangörer.
– Det var en harmonisk lastbilsträff utan incidenter och väldigt roligt med alla besökare, säger Lars-Olof Magnusson.
Antalet utställare hade för året utökats till ett 80-tal som visade personbilar och branschtillbehör av olika slag som plogar, draganordningar och belysningar. Åkarna kom från alla håll i Sverige, men också från Finland, Norge, Belgien och Holland.
En jurybedömning gjordes och Ralf Ekdahl från Skurup vann både publikens pris och Nordpokalen med ett mycket långt fordon. Bland alla lastbilar återfanns en veteran som plockat hem många priser under årens lopp.
– Jag har alltid intresserat mig för indianer, berättar Tudde Gahne, som har en ofantligt utsmyckad bil prydd med indianbilder.
Det som räknas är inredningen och lackeringen, och det är det som gjort att han kunnat bärga 26 förstaplaceringar på lastbilsträffar runt om i landet, men i år fick han se sig slagen i topplaceringarna.
– Jag kör asfalt i Stockholm men kommer från Gotland, säger han och visar på ett motiv med porträtt av de som deltog i slaget vid Little Big Horn.
– Sitting Bulls släkting, Ernie La Point, har signerat det här porträttet av sin anfader. Det roliga är att han kört asfalt i USA! berättar Tudde.
För några år sedan firade han sin sjuttioårsdag på Lastbilsträffen i Ramsele och kan nu också ståta med att vara träffens enda hedersmedlem. Kort sagt, en veteran i sammanhanget och som förutom alla förstapriser har 56 pokaler att ståta med.
– Men om jag säljer bilen får porträttet på Sitting Bull inte följa med, för det betyder olycka, berättar han.
När han köper en lastbil så blir det ny design, han bygger om och låter motivlacka bilarna.
– Finnarna kallar det kultur!
Det blir plötsligt begripligt varför det är så viktigt med finputsningen före jurybedömningen. Ofta följer en särskild person med åkarna – bara för att putsa!
Bilarna är inga utställningsföremål – alla används i jobbet, vare sig det handlar om att köra timmer eller asfalt! I januari-februari nästa år börjar planeringen för 2018 års lastbilträff som engagerar hela byn.
INGER KRAFT ETZLER
TEXT OCH FOTO