För tredje året i rad: Engcon ett av Sveriges bäst skötta företag

Stig Engström. Foto: Engcon

STRÖMSUND (SGT) Deloitte och Nasdaq delar varje år ut priset Sweden’s best managed companies. För tredje året i rad finns koncernen Engcon, vars huvudsäte ligger i Strömsund, med bland pristagarna.
Utmärkelsen delades ut för första gången 2018, redan då var Engcon en av pristagarna. Sten Strömgren, kommunikationsansvarig på Engcons huvudkontor i Strömsund, menar att utmärkelsen är ett kvitto på att företaget gör rätt.
– Vi är seriösa och planerar för långsiktigt företagande. Vi återinvesterar vinsterna i företaget, i stället för att ro hem snabba vinster. Vi bygger på något som vi har gjort sen början, säger Sten Strömgren och fortsätter:
– För Strömsund, där huvudtillverkningen finns, och för länet betyder det att vi kan fortsätta expandera och skapa fler arbetstillfällen lokalt. Utmärkelsen är ytterligare ett kvitto på det.
Engcon tillverkar tiltrotatorer för grävmaskiner. Det är en produkt som placeras mellan skopan och armen på grävmaskinen, och ger skopan möjligheten att rotera skopan ett obegränsat antal varv. Precisionen och effektiviteten ökar.
– De vinster vi gör investerar vi klokt och lokalt. Vi ser ingen ände på det hela, vi har bara skrapat på ytan marknadsmässigt, berättar Sten.
Det långsiktiga målet för Engcon är att växa internationellt och indirekt expandera i Jämtland och i Strömsund. Sten pratar om tre marknader. Den mogna marknaden finns i Norden, där är det en självklarhet att använda tiltrotatorer på 99 procent av alla grävmaskiner som väger mellan tre och trettio ton. Den säljer sig själv i princip. Ute i Europa, på den semimogna marknaden, börjar man också vakna och se fördelarna med tiltrotatorerna.
– Där kör man fortfarande med skopan fastsatt direkt på grävmaskinsarmen. Men det är på väg i Frankrike, Nederländerna och England. Sen tar det ju fart ännu mer, säger Sten.
Den omogna marknaden sträcker sig från USA till Australien, Japan och Korea.
– Där är vi i stort sett okända och där jobbar vi med att skapa medvetande och visa att vi finns genom att öppna lokalkontor. Vi har ännu inget kontor i Japan, men vi öppnade ett i Korea 2020, berättar Sten och tillägger:
– Det är ett självklart mål att växa i världen.
Anna Westerberg