Kalle har Inlandsbanan i trädgården
30–50 tåg rullar på en kilometer räls i Yxskaftkälen

Rälsprov i verkstaden med Kalle Lindberg

Äntligen, tänker alla tågentusiaster – Lusthuset med den unika modelljärnvägen i Yxskaftkälen öppnar i mitten av juli. Utbyggnad pågår och snart finns hela Inlandsbanan med stationer på plats. Kalle Lindberg jobbar oavbrutet i verkstaden och funderar på miljöerna kring tågstationerna.
När allt är på plats går Inlandsbanan i Yxskaftkälens anläggning från i söder till Hoting i norr.
En kilometer Inlandsbanan har möjliggjorts tack vare bidrag från Leader3sam, som driver projekt i Ragunda och Strömsunds kommuner för landsbygdsutveckling. Fascinationen över tåg märks hos besökare likväl som hos tillskaparen av järnvägsrälsen med ett par hundra växlar. Modelljärnvägen är den enda stora anläggningen i Sverige där tågen tuffar på utomhus.
En viktig del i det hela har varit att få spår och byggnader att passa ihop med trädgården.
– Det är lite trixigt att få det att fungera utomhus. Jag löser ett bekymmer varje år, säger Kalle Lindberg.
Tågen går överallt på banorna och ingen förstår hur det styrs. Här ligger hemligheten som mannen bakom verket har löst.
– Det ska vara överraskande turer, men om nån vill se tåget gå samma väg en gång till får man vänta en stund tills det gått runt. Det kommer att vara mellan 30 och 50 tåg som kör när banan är igång. Vi räknar med att ha öppet fyra veckor i sommar under industrisemestern, och kommer att hålla öppet alla dagar. Vi försöker att göra rundvandringen coronasäker så att man får röra sig enkelriktat med ingång och utgång på olika ställen, säger Kalle.
Förutom fik finns det också ett litet konstgalleri, ”Glada Skatan”, där lokala konstnärer ställer ut sina verk.
– Jag får se om jag kan göra i ordning också Forsmo-Hoting­banan så småningom, avslöjar Kalle som hela tiden uppenbarligen måste få utlopp för sin kreativitet.
– Och titta här, säger han, här håller jag på att bygga en smalspårig järnväg i full skala med stöd från Järnvägsmuseet i Gävle. Jag har fått räls och vagnar av olika personer, och till och med ett lok från 1931! Tre vagnar kommer från Ulriksfors där de användes för att lasta kol, precis som det gjordes vid de gamla tegelbruken här omkring. Det ligger räls lite varstans i naturen och att leta upp det är som att vara arkeolog i skogen, berättar Kalle, ständigt igång med att bevara järnvägsminnen och hålla tanken på järnvägen levande, inte bara i Yxskaftkälen.
Text och foto: Inger Kraft Etzler