Expanderande Skogma i Hammerdal har nästan allt – men barkborrefällorna är slut

Företagets vd, Rikard Ellander Svensson, visar storsäljaren barkborrefällan. Foto: Emil Hagström.

HAMMERDAL (SGT) – Barkborrefällorna är nästan slut, de räcker inte till, säger Rikard Ellander Svensson, vd i det skogsspecialiserade företaget i Hammerdal. Hundratals barkborrefällor har leverats från Skogma.
– Vi har sålt alla sorter vi fått tag i. Det fanns inga i lager efter en stor barkborreinvasion i Europa i fjol. Fällorna är i och för sig ingen stor artikel i Sverige jämfört med övriga Europa. Vi har inga stora invasioner här. Barkborrarna kräver stressade granar, nu är det förra årets torka som ställer till det här, säger Rikard.
I snart tjugo år har han jobbat som vd med bakgrund just i skogen som skogsinspektör.
– Det var en lustig upptakt till mitt jobb här i Hammerdal. Vi skulle ha en hageltipscup i jaktlaget i Dalarna varifrån jag kommer. Vi behövde sponsorer och skulle få det om vi lovade ta hand om en jaktgäst. Jaktgästen visade sig vara koncernchefen för Grube, ägaren till Skogma. Jag var jaktledare då och vi jagade sedan ihop i tio år. När han så småningom tog över företaget i Hammerdal frågade han om jag ville bli vd där. Jag har ju ingen sådan utbildning, men jag är kvar.
– Det är fantastiskt egentligen. När jag började var det sju anställda, nu är det 27. Vi tar ett litet steg i taget och satsar på en stabil tillväxt, säger Rikard Ellander Svensson, en skogsman som bor i Hammerdal, men som förklarar att han är dalmas i själen.
Företaget ingår i Grube-gruppen som är Europas största postorderkoncern inom skogsbruk, skog och fritid. I Hammerdal finns anställda som kan det mesta inom jakt, skog och uteliv.
Försäljningschefen Fredrik Schultz beskriver företaget som ”skogs­brukarnas varuhus” där Sverige är den huvudsakliga marknaden. Resurser satsas stort på postorder/nätförsäljning med en tjock katalog som nästa år går ut i 40 000 exemplar. Förra året hade Skogma en omsättning på 80 miljoner kronor.
– 2019 håller i sig bra och vi har vågat nyanställa två personer i år. Det handlar om en stabil basnäring som inte är så konjunkturkänslig. Vi försöker vända oss till skogsägare och skogsbrukare. Kunderna är dessutom både från de största skogsbolagen och genom upphandlingar från offentliga bolag. Vi är måna om en god service, det ska gå att nå oss till och med via fax. Om någon ringer så har vi femton meter till lagret och kan till och med prata med bild om någon vill få något förklarat, säger Fredrik Schultz.
I Hammerdal finns också egen tillverkning under namnet Skogma, förutom koncernens egna varumärken, bland annat NordForest. Katalogutställningen på kontoret vittnar om lång historia. I 93 år har postorder gått ut från Hammerdal under olika namn.
– Katalogen är vårt viktigaste verktyg. Webbhandel, sociala medier, facktidning och mässor är våra kanaler. Vi har över 200 leverantörer, vi har till exempel Sveriges bredaste sortiment för arborister, berättar försäljningschefen.
Han visar lagret med väggrindar. Ett hundratal säljs varje år och har funnits i sortimentet under alla år.
– Det ringde en gång en inlåst bärplockare och vill ha hjälp att komma ut. Det stod ju Skogma på grinden. Det var faktiskt omöjligt att hjälpa till då. När var den grinden såld och till vem? Grinden håller i 500 år, säger Fredrik.
Sortimentet är brett med artiklar alltifrån det stora sågverket, som fullt utrustat kostar 200 000 kronor, till den unika helautomatiserade slipmaskinen till skördarens kedjor, eller den egentillverkade giftfria märkfärgen och andra mindre specialdetaljer.
Barkborrefällor och snöskor har gått som en raket, men här säljs också skyltar med speciella texter. Vad sägs om ”Parkeringsförbud! Hela jävla vägen!”

Inger Kraft Etzler