Fullt upp med bilbärgning för Jerry Häggblom i Nordantjäl

NORDANTJÄL (SGT) Viltolyckor, dikeskörningar, motorhaverier och bärgning av allehanda slag håller igång NBT Fordonsservice dygnet runt, året runt. Två bärgningsbilar finns i firman som har sitt ursprung i Nordantjäl mellan Backe och Ramsele. Mest att göra är det i Sollefteå.
– Vi kör för Falck Räddningskår och SOS International och har ett gigantiskt stort område att täcka. Bärgare på olika ställen ställer upp för varandra och vi ser oss inte som konkurrenter. Vi kan jobba i Norråker och Gäddede, Dorotea och Vilhelmina. Det handlar om service när någon blir stående, berättar ägaren Jerry Häggblom.
NBT står för Nordankäls Buss och Taxi, men jobbet med bussarna upphörde för sju år sedan och då blev det Nordantjäls Bärgning och Taxi. Praktisk logotyp. Taxi kör bara sjukresor idag.
– Jag har kört taxi i över 40 år, kuskat runt i hela Europa med turistbussar. Jag fick aldrig vara hemma, så jag började med bärgare i stället, säger Jerry.
– En gång var jag Sveriges yngste taxiägare och jag började med att köra åt min morfar. Jag har åkt taxibil sedan jag var lillpojk, taxi har funnits i släkten sedan 1945, och i Nordantjäl sedan 1930. Nu är jag femte generationen.
– Jag ville utveckla företaget och köpte en bärgare. Tre månader senare gick den i skift dygnet runt så jag köpte ytterligare en. Största problemet med dagens bilar är att de har mer och mer elektronisk utrustning. Det blir helt enkelt fler fel och motorhaverier, som vi får ta hand om. Bilarna körs sedan till olika auktoriserade verkstäder och det kan bli många mil att bärga.
Färsk statistik berättar att dödsolyckorna och antalet skadade i vägtrafiken ökade under 2018.
– Det har hänt att vi har varit först vid en trafikolycka. Man får läsa av situationen. Men vårt arbete respekteras inte av andra trafikanter. Vi sätter ut puckar och koner men folk har tappat respekten för ”det orangea”. Det har ju faktiskt hänt dödsolyckor också med bärgarna. Det pågår en diskussion om att bärgarna ska kunna använda blåljus, då kanske det blir bättre, kommenterar Jerry.
Vid vårt besök har veteranen Stefan Mähler, som varit anställd i närmare 20 år, just hjälpt en bilist att ta sig upp ur diket i Junseletrakten.
– Det är mycket hemskt vi varit med om, bland annat dödsolyckor. Men det är ett omväxlande arbete, man träffar mycket folk. Jourtelefonen är i gång, dygnet runt. Det här är ett serviceyrke och det blir aldrig enformigt, säger Stefan.
Bara i december svarade ägaren Jerry Häggblom och hans fyra anställda för 47 jobb för Falck och 62 för SOS Alarm. Alltså, dygnet runt!
– Jag är en av få som har avtal med båda samtidigt. Avåkningar och krockar är cirka tio procent, resten är elfel eller motorfel. Det kan vara en punktering, en husbil som har blivit strömlös, en dikeskörning. Ingen bärgning är den andra lik.
– Under taxitiden var jag med om nitton förlossningar. Vi har också nära kontakt med polisen, då det kan handla om att bärga beslagtagna bilar eller stöldgods som kan vara skotrar, motorcyklar, släpvagnar. Mest att göra är det när det är mycket folk i farten, turister på sommaren, skoterturister på vintern. Det roligaste är när man kan hjälpa människor. Vi är någonstans mellan räddningstjänst, ambulans och brandkår.
– Fritid? Ja, jag skruvar, skrattar Jerry.
Ett gott råd till sist från erfarna bärgare: Ha varma kläder med i bilen på vintern – Om olyckan är framme!
Inger Kraft Etzler