Plogbilar i skytteltrafik vid isracing på Stamsjöns is

Crosscart Extreme har gått i mål.Crosscart Extreme har gått i mål.

ÅSELE (SGT) Is-racing för bilar bjöd på SM-premiär när den första deltävlingen kördes inför en stor publik. Ett ihärdigt snöande fick plogbilarna att köra varv på varv allt för att greja kvalitén på Stamsjöns is.
Snörök gjorde det svårt för både förare och publik och en fastkörning gjorde att tävlingen drog ut på tiden.
En nyhet vid säsongstarten på is var att Crosskart Xtreme införlivats i tävlingen. Första heatet vanns klart av Magnus Thituson. Det gick snabbt.
– Det går nog att komma upp i 200 km i alla fall på asfalt. Jag har aldrig kört på is förut, sade Magnus Thituson som letat sig till Åsele från Torslanda utanför Göteborg.
Hans spanskbyggda crosscart har en Suzukimotor som kan leverera 150 hk. Tre silver i olika grenar som går att köra på en vanlig crossbana har Magnus med sig i bagaget. Efter den historiska delsegern tänkte Magnus lämna sitt ekipage i Åsele och återkomma senare för att delta i de kommande tävlingarna som går i Robertsfors, Morjärv och Kalix.
En återkommande gäst på isen i Åsele är f d Tallsjöbon Håkan Johansson som tävlar för Umeå AK. Han har kört hem inte mindre än 18 SM-guld och två nordiska guld. Bilen för dagen var en Volvo PV-61 med en BMW sexa under huven. Här handlar det om att inte ha släta däck.
– 23 mm långnabb (ser ut som spikar) och varje däck kostar runt 10 000 kr. Vad hobbyn kostar? Pengar, säger Håkan Johansson lakoniskt.
Hemmaåkaren Benny Axberg körde sitt första race någonsin och det med den äran. Han har övertagit storasyrran Madelenes vinstbil, en Opel Kadett, från förra året, och kom på andra plats i Riksmästerskapet för juniorer.
Åsele Motorsällskap stod för organisationen med upp emot 100 frivilliga funktionärer som skötte om alltifrån inträde till hamburgerförsäljning, säkerhet och inte att förglömma isen. Ett evenemang som inte skulle kunna genomföras utan alla sponsorer ansåg den skicklige speakern, Claes Lundquist från Piteå.
På isen syntes modifierade bilar av märken som Honda, Volvo, Audi, BMW, Opel, Toyota och Lotus – alla med olika nabbar och kraft under huven.

INGER KRAFT ETZLER
TEXT OCH FOTO