Handla lokalt – för att behålla servicen

Thomas Lundström funderar om sommaren blir ett stålbad, men ser positivt på framtiden. Foto: Inger Kraft Etzler

STRÖMSUND (SGT) Budskapet från ortens köpmän är tydligt: Handla lokalt! En offensiv har inletts med information och argument från Köpmannaföreningen. Butikerna kämpar och försöker hitta gemensamma lösningar. ”Vi kan hjälpas åt att stötta det lokala näringslivet för att hjälpa dem genom krisen”, skriver kommunen på sin hemsida och ger råd om hur det kan gå till.
– Vi vill ha ett levande samhälle, det finns många butiker på orten och vi vill ha kvar dem allihop, säger Elin Appelblad, ny ordförande i Strömsunds Köpmannaförening.
– Vi måste vara mera kreativa idag, och vi försöker peppa varandra genom vår Instagramsida och på Facebook. Jag tycker att service kännetecknar Strömsund. Frågar någon efter något som inte finns så tar butiken hem det. Vi samarbetar mellan butikerna också. Vi känner ju varann allihop. För att stötta blomsterhandeln tar vi inte in egna blommor längre, om det inte redan finns i annonsbladet, just det kan vi inte styra över själva, säger Elin, som till vardags arbetar på Coop.
Samarbetet mellan butikerna är tydligt hos ICA Simonsons. Ett blomsterarrangemang möter kunderna direkt i entrén.
– Jag tog initiativet med kontakten med blomsterhandeln när coronan kom från en dag till en annan. Vi drog ner på blomstersidan och har nu ett samarbete och säljer deras blommor och buketter hos oss. Vi funderar hur vi kan vidareutveckla med tårtbud med blommor till exempel.
– I fiket försvann 80 % av gästerna på en enda gång. Medarbetarna är ovärderliga och oerhört kreativa. De har börjat göra take-away och försöker hitta lösningar. Tyvärr har jag fått korttidspermittera och öppettiderna i fiket har ändrats. Jag undrar också hur det ska bli efter coronakrisen, det gäller att kunna agera snabbt, säger Thomas Lundström.
Han berättar om ett samarbete med Arbete och Fritid som sålde mackjärn och samtidigt gav en rabattcheck på fralla hos ICA.
Anders Carlsson i Strömsunds Optik säger att de klara sig hyfsat.
– Vi har tillgång till visir, och kunderna som vill vara extra försiktiga kan boka tid före öppning eller efter stängning, säger han.
– Det var lite panik de första två veckorna, men vi har trogna kunder. Det blir mer spritning av instrument, och vi är glada att vi finns där vi är där hyrorna inte är så höga. Jag är jätteglad att våra kunder har fortsatt att komma, tillägger Annika Nyholm, Strömsunds Optik.
Jessica Mårtensson hos MK, Mårtenssons kläder, ser att det har blivit lugnare i butiken.
– De som kommer in handlar och har ett ärende. Vi ser ju inte näthandeln, och kan inte veta hur det har påverkat oss. Genom Facebook och Instagram försöker vi hjälpa varandra och göra så att kunderna ser vad som finns, säger Jessica.
Två sportaffärer med något varierat utbud finns på orten. På övervåningen till Team Sportia står nya cyklar i täta rader. Det har sålts många den här säsongen. Det märks att utelivet blivit mer attraktivt.
– Jag tror vi sålde uppemot 30 cyklar en vecka, och det är kö till reparationer av gamla cyklar, berättar Stig Wikström.
– Det är färre folk i butiken, men de handlar. Jag tror att om folk ska vara i karantän eller blir permitterade så vill man fylla dagarna med något roligt. Att vandra till fjälls eller fiska, då är man ju ensam, säger Micke Andrée.
Med hänvisning till risken för smittspridning ger kommunen inte längre tillstånd till klädförsäljning eller blomförsäljning på torget, endast lokala handlare får sälja sina varor där. På torsdagar och fredagar finns försäljning av ostar av alla slag. Att allt går att hitta i Strömsund vittnar många om, även om internethandeln tycks vara ett större hot än Östersunds många affärer.
– Till stan åker man ju inte så ofta, och dessutom blir det ju milpengar om man ska dit. Och nu saknar jag ingenting när jag kan få falafel hos Niels, säger en lunchgäst i Niels Café.
Det finns minst sju skäl att handla i Strömsund, säger Köpmannaföreningen: Starkare kommun, Levande orter är aktivare, Fler butiker ger fler jobb, Omtanke om miljön, Äkta personlig service, Bättre goodwill och Ökad turism. Tänk globalt – handla lokalt i en mångfacetterad verklighet och med hållbar utveckling gäller också i coronatider.
Inger Kraft Etzler