TJ’s Skoter och Motor – Bygger nytt och blickar framåt

På TJ’s i Storåbränna kan du köpa reservdelar till allt som har en motor. Här säljs också helt nya maskiner och i verkstaden repareras allt från 50-talets Ockelbo till årets Polaris.

Det är slutet av september och vägen upp mot Storåbränna kantas av sprakande höstfärger. Storån slingrar genom landskapet vid sidan av vägen och Stakafjället visar upp sig mot hösthimlen. Det är ingen tvekan om att Storåbränna ligger enskilt och naturskönt vid slutet av vägen. Ändå finns här en entreprenörsanda som inte går av för hackor, i den lilla byn med drygt 60 invånare finns flera framgångsrika företag. Ett av företagen är TJ Skoter och Motor som sedan 60-talet reparerat skotrar. På gården finns verkstad, lagerlokal, showroom samt en liten butik med skoterkläder och friluftsutrustning. Här finns också bensinpump för den som behöver tanka sin skoter.

Historiens vingslag
Här träffar jag Bernt Brenje, som är tredje generationen i familjeföretaget som hans farfar Torsten Jonsson startade för snart 70 år sedan. Vi slår oss ner i fikarummet som är en historisk tillbakablick i sig, som att kliva in i 60-talet med original inredning. Bernt berättar att det hela började som en lanthandel med dagligvaror, men utvecklades snart till att sälja både skotrar och reservdelar. Bernts pappa Thomas Jonsson bildade på 70-talet det som idag är TJ’s och sedan dess har fokus legat på försäljning av reservdelar och service av allt som har en motor. Här repareras och saluförs skotrar, fyrhjulingar, gräsklippare, snöslungor och så vidare. Bernt har jobbat i företaget sedan han var 13 år och började som skotermekaniker. När pappa Thomas gick bort 2020 blev det Bernt som tog över TJ’s..

Störst på reservdelar
Genom åren har det varierat vilka märken på skotrar som tagits hem. Från början var det Ockelbo som gällde, men från 90-talet och framåt har det varit Lynx och Skidoo. Idag äger TJ’s Ockelbo och har bytt till att numera sälja Polaris.
– Vi servar maskiner från 50-talet och fram till dagens maskiner, vilket är väldigt ovanligt. Vi har byggt upp ett enormt lager med reservdelar och är en av de största i Skandinavien på reservdelar till skoter och fyrhjuling, säger Bernt.

Från vägens slut till Europas marknad
Sedan Bernt tog över har firman växt, delvis på grund av nya regler för återförsäljare, men också för att det gäller att satsa om man vill vara en spelare på marknaden. I dagsläget är det bara två personer som jobbar i firman, men som mest har det varit 4-5 stycken anställda. Högsäsongen är vintertid och då är det som mest jobb inom både försäljning och verkstad. Trots minimal marknadsföring levererar TJ’s till hela Europa.
– Vi är alldeles för lite personal och behöver rekrytera både mekaniker och försäljare. Jag har jobbat mycket med att effektivisera lagersystemet vilket gör att det tar mindre tid att hitta reservdelar, då kan vi lägga tiden på service och försäljning istället. Vi har kunskap och utrustning, men för lite utrymme, menar Bernt.

Tillväxt och framtidstro
Bernt har stora planer för sitt företag och ett omfattande byggprojekt ligger framför honom. För att modernisera och effektivisera vill han samla alla delar av verksamheten under samma tak. En utbyggnad på ca 700kvm är tänkt att rymma både verkstad, lager, showroom, kontor, personalutrymmen och ett skotermuseum. Att få till ett bra flöde i den nya byggnaden har varit viktigt under planeringsfasen.

– Bygglovet är klart och Krokoms kommun är väldigt positiva till det här. Stommen ligger färdig på Attacus i Hammerdal. Vi är väldigt ivriga att få komma igång och nu väntar vi bara på det slutgiltiga godkännandet från Länsstyrelsen angående marken. Det är just nu oklart när vi kan börja, men helst igår, avslutar Bernt.

Text och foto: Eva-Lena Åslund