Taxi Strömsund är ett ovanligt företag så till vida att verksamheten delas mellan Strömsund och Uppsala. I Uppsala har man 12 bussar och 40 anställda, i Strömsund 6 st taxi, 8 st bussar och 12 st anställda.
Douglas Forsberg är VD för bolagen och sticker inte under stol med att han nog hellre skulle sitta bakom ratten än bakom ett skrivbord.Douglas är en selfmade man som började som 17-åring i växeln på företaget, det var 1990. Två år senare tog han taxikort. Sedan arbetade han sig upp och idag är han VD för norra Jämtlands största buss och taxiföretag. 2023 blev han årets företagare i Strömsunds kommun.
– 1995 sa jag att jag ger det tio år sedan gör jag något annat, konstaterar han. Nu är det ju så roligt att hålla på så jag har flyttat fram slutdatum till när jag blir 55!
Med andra ord är det bara tre år kvar?
Expansion och sammanslagningar
1990 hade bolaget sex delägare med varsin taxibil. 1995 tog han över en av taxibilarna, sedan rullade det på och 2006 löste han ut den sista av de andra delägarna. En tid senare slogs verksamheten ihop med Engströms buss men 2008 köpte han ut Tord Engström som ville göra något annat. 2014 övertog företaget Backeryds buss i Östersund. Och i samband med det blev man delägare i Centrala Buss, en sammanslutning av bussföretag. Backeryds buss kör enbart beställningstrafik, dvs olika företag eller organisationer som bokar bussar för anställda eller medlemmar som ska åka på olika arrangemang. När Centrala Buss förlorade upphandlingen i Åre kommun var det, det sista uppdraget Danielssons Buss hade i länet. Då ville ägaren gå i pension och i mars i år köpte Taxi Strömsund företaget och dess verksamhet i Uppsala.
Förra året omsatte Taxi Strömsund 21,2 miljoner och hade en vinst på strax över miljonen. Danielssons Buss omsatte 61,1 miljoner och hade en vinst på nästan fem.
– I buss och taxibranschen räknar vi med att 2-3 procent är en bra vinst, konstaterar Douglas och är nöjd med resultatet.
Framtiden och nya utmaningar
Taxi Strömsund är en del av Norra Jämtland Taxi tillsammans med sju andra taxiföretag. Även här är Douglas VD. Det är här all upphandlad verksamhet ligger som skolskjutsar, sjuktransporter, färdtjänst och linjetrafik.
– Det är svårt med alla regelverk man ska ta hänsyn till vid upphandling. Och som dessutom snabbt kan ändras, påpekar Douglas. Plötsligt ska alla bussar vara eldrivna och då kanske vi just köpt in vanliga bussar!
– Sedan är det ju en viss prisskillnad, en vanlig buss kostar 2-3 miljoner, en eldriven är dubbelt så dyr, konstaterar han.
Att det kommer fler krav på elfordon har gjort att man nyligen installerat fyra laddare för elfordon vid företagets anläggning i Strömsund.
Douglas tycker att företaget nått en lagom storlek och några expansionsplaner finns inte just nu.
– Man ska inte växa för fort och just nu har vi en lagom storlek och kan konsolidera oss och se till att allt flyter på som det ska, påpekar han.
Text och foto: Ralph Rentzsch
