Strömsunds nye kommundirektör vill stärka kommunens varumärke och attraktivitet

Strömsunds nye kommundirektör, Peter Jemtbring, ser kommunen som ett lag där alla invånare och företagare måste agera som ambassadörer för att göra platsen mer attraktiv. Med fokus på gemensamma mål vill han lyfta fram Strömsunds styrkor och förbättra kommunens varumärke.

– Jag ser arbetet med att göra kommunen attraktivare som ett lagarbete. Invånare, näringsliv, offentlig sektor – ja, alla måste hjälpas åt som ambassadörer för kommunen. Även om det finns många förbättringsområden, måste vi bli bättre på att lyfta allt som är bra, säger Peter Jemtbring, Strömsunds nye kommundirektör.
Peter har varit på sin tjänst i fyra månader och jämför sitt uppdrag med att vara tränare för ett fotbollslag. Enligt honom krävs ett gemensamt mål och att alla i ”laget” jobbar tillsammans för framgång.

Vem är vår nye kommundirektör?
Peter, 52, är född i Östersund och uppväxt i Stugun. Han gick ekonomiprogrammet på Wargentinskolan och arbetade kvällar och helger på Konsum, där hans pappa var butikschef.
– Det var kämpigt men samtidigt en nyttig erfarenhet där man lärde sig både att ta ansvar och värdet av hårt arbete, säger Peter.
Efter gymnasiet studerade han juridik vid Mitthögskolan och tog senare en magisterexamen i psykologi med fokus på ledarskap och organisationsanalys. Studier i systemvetenskap på Stockholms universitet/KTH i Stockholm ledde till ett intresse för verksamhetsutveckling och ledarskap.
Under 2000-talet arbetade Peter med management consulting på IT-bolaget Adera. Senare sökte han sig till Botkyrka kommun som näringslivschef, där hans insatser gjorde kommunen till ”Årets tillväxtkommun” tre av fyra år. Därefter fortsatte han i Haninge kommun som utvecklings- och näringslivsdirektör, där han bidrog till en positiv trend i tillväxt­barometern.
Efter sitt chefsuppdrag inom Region Stockholm längtade Peter tillbaka till Jämtland.

Tillbaka hem till Jämtland
När tjänsten som kommundirektör i Strömsund blev ledig såg Peter en chans att återvända. Arbetet med att stärka kommunens attraktivitet har nu påbörjats.
– För att locka fler till Strömsund måste vi lyfta fram våra styrkor – vår fina natur, trygga samhällen och goda företagsmöjligheter, säger Peter.
Enligt Peter behöver alla invånare bidra till en positiv bild av kommunen.
– Om vi tillsammans berättar vad som är bra med Strömsund kan vi locka nya invånare, elever och entreprenörer. Fler invånare gör det också lättare att åtgärda förbättringsområden.

Marknadsföring av kommunen
Strömsunds kommun är nu i gång med ”Strategi 2032” – en långsiktig utvecklingsprocess för att stärka kommunens arbete med kompetensförsörjning. Strategin är omfattande och ska bland annat skapa bättre förutsättningar för kommunens personal och stärka arbetsgivarvarumärket. Peter poängterar också vikten av att utveckla ett positivt företagsklimat och ser näringslivet som motorn i ett samhälle.
– Vi måste ha fokus på varumärkesarbetet, kompetensförsörjning, våra välfärdstjänster och utveckling av vårt näringsliv om vi ska lyckas behålla och locka nya invånare, menar han.
Fyra områden kommer att stå i fokus: befolkningsminskning, civilförsvaret, digitalisering och kompetensförsörjning. Tanken är att ta fram några tydliga budskap som kan användas i marknadsföringen av Strömsund som en bra plats att bo, leva och verka på. Peter är övertygad om att med rätt insatser och många engagerade ambassadörer kommer att sätta Strömsund på kartan.
– Med engagemang från alla i kommunen kommer vi att skapa en hållbar och attraktiv framtid för Strömsund, avslutar Peter med en bestämd ton.
Text och foto: Sten Strömgren