Joel veteranskoterrally
– comeback med publikrekord

Mia Haglund med Yamaha SW 400 B Europa som helt klart rymt från försäljningsbroschyren.

HAMMERDAL (SGT) I fjol blev det pandemin som satte granris i mattan. Men i år var det dags igen. Och med ny, lättillgänglig tävlingsplats, där Joelmässans gamla festivalområde graderats upp till lokal Nürnburgerring för snöskotrar, så kunde Joel Snöskoterrally mitt i Hammerdal inte bli annat än succé.
– Absolut, drygt 400 sålda hamburgare ger en indikation om antalet besökare. Visserligen kan somliga vräka i sig ett par stycken och andra hoppar över burgaren. Men det faller inom felmarginalen, konstaterar Jon Nilsson, som tillhör arrangörsstaben och nöjt kunde konstatera att noga räknat 53 klassiska och ännu mer klassiska snöskotrar skapade hög blåröksfaktor när de ställdes upp i depån inför tävlingsmomenten. Men innan dess hade man först rastat de gamla stånkorna i en cirka 7 km lång slinga runt Hammerdal.
– Det var väl en och annan som drabbades av tillfälliga inre slitningar i maskineriet. Och några förare fick lätta på munderingarna då man kämpade med startsnörena vid försöken att få nytt liv under huvarna. Men till min förvåning var det ingen skoter som fick lämnas för upphämtning till våren, säger Jon med ett skratt.
Sen var det dags att slita sönder pudret på riktigt. Ylandet från de vilt arbetande variatorerna och avgasrörens trimpipor måste ha hörts i ett par kyrksocknar när förarna hissade trottlarna och lät de en- och tvåcylindriga eller vätskekylda gamla bestarna göra upp på dragracebanan. Betydligt mindre gasglad tumme krävdes för att klara den knixiga teknikbanan som också var ett av tävlingsmomenten.
– Att se snudd på stelopererade gamla tungviktare trixa sig genom teknikbanan blev en publikhöjdare. Hamnade man utanför ”pisten”, då körde man ovillkorligen fast.
Äldsta deltagande skotern i årets upplaga av Joel-Snöskoterrally var en mycket fin röd Artic Cat 100 från 1965.
– Fast med fronthuv modell större tombola måste konceptet ha varit uråldrigt redan då, skrattar Jon och berättar att man inte har någon nedre åldersgräns för veteransnöskotrar.
– Däremot räknar vi klassiker till och med 1999. Sen börjar ”gräshoppslooken” ta över snöskoterdesignen allt för mycket.
Hur som helst, den som hellre föredrar motoriserade utfärder på två hjul ska nog börja träna greppet på gashandtaget redan nu. För den 11 juni är det dags att hissa trottlarna på Joel Mopperally och skapa sommarens tvåtaktsknatter i Hammerdal.
Text: Per Ericsson
Foto: Jon Nilsson